måndag 30 oktober 2006

världens bästa låt

en gång handlade hela musikbyrån om david bowies låt life on mars. magnus b hävdade att det var världens bästa låt. enda sedan dess har jag sökt fundera ut om life on mars eller någon helt annan låt faktiskt kan kallas för världens bästa. det är inte den lättaste uppgiften att ta sig an.

jag är inget bowie fan, visst gillar jag rebel, rebel o ziggy stardust precis som alla andra, men inte mer. men jag kan ju inte låta bli att undra varför jag då har hängt upp mig på life on mars. det är en synnerligen bra låt som nog inte går att spela sönder, men den listan kan göras lång. är det för att musikbyrån faktiskt gjorde ett helt program om denna låt eller är det för att det är världens bästa? det är inte så ofta jag tänker på just programmet, men varje gång bästa låt kommer på tal dyker life on mars upp i huvudet. är det sviter efter chocken att faktiskt kunna namnge världens bästa eller är det verkligen det?

jag har försökt göra spellistor med aspiranter på titeln, men det är dömt redan från början. hur kan jag jämföra bob dylans tomorrow is a long time med till exempel firesides thing on a spring eller pearl jams indifference? det är helt enkelt omöjligt. vissa låtar är så mycket mer än bara låtar. vissa är allt o mer än det. o det spelar också in vilken stämning man är i, det finns så många faktorer att jag finner det otänkbart att faktiskt ens anstränga mig. jag lämnade in redan innan jag börjat.

men funderingarna finns kvar, det går inte en dag utan att jag tänker på det. o bli inte förvånad om jag en dag säger att life on mars faktiskt är världens bästa låt. något speciellt måste det ju vara med den eftersom jag haft den i tankarna i flera år. o med tanke på att jag faktiskt inte gillar bowie så har kanske magnus b rätt i alla fall.

dagens låt är i vilket fall white stripes in the cold, cold night. idag känner jag varje ord hela vägen.

1 kommentar:

  1. mmm, det är svårt att utse världens bästa låt. I know it's over eller There is a light that never goes out, båda med The Smiths, skulle jag nog säga om jag var tvungen att välja.

    SvaraRadera