torsdag 12 oktober 2006

www - med nya ögon

www. world wide web. hela världen ligger framför mig.

knappt fyra år har gått sedan sist. då gick allt fel. allt började när jag var runt fjorton, naiv som få kopplade jag upp för första gången. o där fanns allt, där fanns världen, allt jag någonsin kunnat önska. jag kunde göra vad som helst, vara den jag ville. det gick inte vägen den gången. jag var för liten o den nya världen alldeles för stor. den tog tag o slet mig i bitar. till slut fick jag nog, det gjorde för ont. jag lämnade allt o alla, drog mig undan. aldrig mer, tänkte jag, aldrig mer. jag kopplade ner för sista gången.

trodde jag. fyra år senare är jag tillbaka efter att ha smält mina tidigare äventyr. hänförd, precis som första gången, men med nya ögon. försiktigt, lite trevande bygger jag upp ett nytt förtroende för www. jag utforskar, överväger o hittar nya vägar. sakta, men säkert kommer min nybörjan ta mig till nya insikter. sakta, o framförallt säkert ska jag så småningom knyta nya band, återuppta gamla relationer.

jag känner lusten rusa i blodet när mina fingrar leker, dansar över tangenterna. varsamt smeker jag returtangenten o lyckan är total när extasen är ett faktum, när jag hittat det jag sökt, när jag nått mitt mål.

den här gången är det jag som bestämmer, för nu är jag stark nog att hålla emot. nu är jag gammal nog att välja min egen verklighet, med nyfunnen distans. överväldigad o fast besluten att min resa aldrig ska ta slut känner jag orden hitta tillbaka. jag är inte rädd längre, för jag vet att det aldrig kommer gå som det gick. vi har fattat tycke för varandra nu, jag o www. allt gammalt groll är glömt, förlåtet. den här gången kommer allt gå vägen.

det är med en liten gnutta sorg jag fäller ihop datorn på kvällen, natten. men jag vet att imorgon väntar nya äventyr, nya universum att rannsaka. hela världen ligger framför mig o jag tror jag älskar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar